Vaikai iš prigimties yra tyrinėtojai. Jie aplinką tyrinėja per pojūčius. Vaikas nuolat turi matyti, girdėti, liesti, uosti, ragauti.
Mūsų gimnazijos pradinių klasių mokiniai pasaulio pažinimo mokosi ne tik skaitydami, rašydami, bet ir atlikdami įvairius eksperimentus. Įgyvendindami projektą „Vandens paslaptys“ pakvietėmė mažiuosius savo gimnazijos moksleivius į paslaptingą fizikos pasaulį. Vaikams buvo pasakojama, koks vanduo stebukladarys: jis gali virsti debesiu, lietumi, rasa, rūku, sniegu, ledu, kruša. Bandymuose, tyrimuose atsispindėjo lašiuko kelionė, vandens išdaigos, spalvų įvairovė.
Tyrinėdami vaikai sužinojo daug naujo, atvėrė dar neregėtą, nuostabų pasaulį...
Mokytoja E. Dzežulskienė
Gyvename kupiname naujovių ir galimybių pasaulyje, kuriame viskas sparčiai keičiasi. O išlaikyti pokyčių tempą ir keistis drauge, galima tik nuolat domintis aktualiomis naujovėmis. Ne išimtis ir gimnazijos gamtos mokslų mokytojai, kurie visada stengiasi patys tobulėti, domėti naujovėmis ir jas perduoti mokiniams.
Praėjusią savaitę į mūsų gimnazijos kiemą užsuko neįprastas modernios mokslinės įrangos vilkikas „MoMoLab“. Tai mobilioji mokslinė laboratorija. Gruodžio 6 dieną, joje mokiniai galėjo išbandyti mokslininko, jaunojo tyrėjo profesiją. Geriau pažinti fizikos ir mikrobiologijos pasaulį.
Užsiėmimuose dalyvavo apie 60 mūsų gimnazijos 7-8 ir I g-II g klasių mokinių. Mokiniai dalyvavo vandens kokybės, augalų ląstelių plazmolizės, vandens ir jame ištirpusių medžiagų judėjimo augalo stiebu bei genetikos tiriamosiose veiklose, patys atliko paprastus mokslinius tyrimus, pagilino savo gamtamokslines žinias. Veiklos siekis yra paskatinti mokinius patiems pradėti kelti tiriamųjų darbų idėjas, atlikti įvairius mokslinius tyrimus, gilintis į gamtos mokslus. Per tiriamąja praktiką ir vyksta tikrasis gamtamokslinis pažinimas.
Laikas prabėgo nepastebimai. Jaunieji tyrėjai dalinosi savo patirtais kitoniškais įspūdžiais. Mokinių nuomonė apie įvykusį renginį:
Mokytoja E. Dzežulskienė
Lapkričio mėnesį Radviliškio r. Grinkiškio Jono Poderio gimnazija aktyviai įsitraukė į atliekų mažinimo savaitės veiklas ir prisidėjo prie Europos atliekų mažinimo savaitės renginių organizavimo. Europos atliekų mažinimo savaitė – visose Europos šalyse vienu metu vykstanti kampanija, kuri siekia ugdyti visuomenės sąmoningumą tvariai naudoti išteklius ir tvarkyti atliekas. Jos renginiai vyksta kasmet lapkričio 20–28 dienomis. 2021 metų Europos atliekų mažinimo savaitės tema – žiedinės bendruomenės. Aplinkos ministerija kvietė įstaigas, įmones, nevyriausybines organizacijas ir bendruomenes siūlyti iniciatyvias idėjas šios savaitės renginiams. Šiemet veiklos buvo skirtos bendruomenėms, jų susitelkimui į naujų žiedinės ekonomikos plėtros galimybių paieškas veikti ir rūpintis atliekų prevencija bei mažinimu.
Mūsų įstaigoje dalis atliekų mažinimo savaitės veiklų vyko integruojant jas į biologijos dalyko pamokas bei klubo "EKO bitės" užsiėmimus, pasirenkant ekologišką temą "Lapas žalias. Ar visada ir kodėl?". Integruotos kūrybinės veiklos vyko siekiant gilinti mokinių žinias apie fotosintezę per augalo lapo gyvenimo kelionės vizualizacijas ugdant ekologinę sampratą. Edukaciniai užsiėmimai mokinius skatino domėtis gamtos apsauga. Veiklos apibendrintos viktorina ir apskrito stalo diskusijomis reflektuojant apie pamokas kitaip ir siekiant veikti tvariai bei mažinti taršą tvarkant atliekas.
Mokiniai užsiėmimų metu sutelkė dėmesį į naujų žiedinės ekonomikos plėtros galimybių paieškas kartu atsigręžiant į savo mokyklos bendruomenę ir kviečiant ją veikti tvariai.
Nuorodoje Europos parlamento naujienos apie žiedinę ekonomiką:
Silva Morkūnienė,
Grinkiškio gimnazijos biologijos mokytoja ir klubo „EKO bites“ vadovė
Mūsų žemė labai graži: daug miškų, upių, ežerų. Jei norime, kad šis grožis išliktų, privalome juo rūpintis. Tai visai nesunku: tereikia pradėti nuo savęs. Surūšiuok ir išmesk šiukšles į atitinkamus konteinerius, sudrausmink ir pamokyk tuos, kurie nemoka saugoti aplinkos.
Mūsų gimnazija taip pat dalyvauja Europos atliekų mažinimo savaitės akcijoje. Tai renginys, kuris kasmet vyksta paskutinę lapkričio savaitę. Jo tikslas – ugdyti visuomenės sąmoningumą naudojant išteklius ir tvarkant atliekas. Renginių metu dalyviai susipažįsta su pagrindinėmis atliekų susidarymo ir tvarkymo problemomis, ieško galimybių kaip mažinti atliekų susidarymą, tinkamai tvarkyti jau susidariusias atliekas, keičiasi idėjomis apie antrinį atliekų panaudojimą.
5, 6 klasėse mokiniams buvo parengta paskaita su trumpais video siužetais apie atliekų susidarymą, jų keliamas problemas bei rūšiavimą , po to mokiniai dalyvavo pokalbyje-diskusijoje.
8, Ig., IIg. klasėse vyko įdomūs edukaciniai užsiėmimai, kurių metu chemijos mokytoja Daiva Krištopaitė Larina vaikus mokė, kaip nenaudojant cheminių priemonių ir ploviklių, kurie kenkia mūsų sveikatai ir aplinkai, pasigaminti aplinkos neteršiančių valymo priemonių.
PUG ir pradinių klasių mokiniai, vadovaujami mokytojos Rasos Poškienės, šią savaitę bibliotekoje tvarkė senas, suplyšusias knygas, vykdė edukacinius užsiėmimus, kurių metu iš antrinių žaliavų gamino paveikslėlius bei žaisliukus eglutei.
Mokytoja E. Dzežulskienė
Lapkričio mėnesį visame pasaulyje vyko „Globalaus švietimo savaitė“. Tai informacinė socialinė kampanija, kviečianti mokyklų bendruomenes propaguoti darnų gyvenimo stilių – gilintis į 17-a Jungtinių Tautų patvirtintų darnaus vystymosi tikslų (DVT), kuriais siekiama iki 2030-ųjų panaikinti skurdą, sumažinti visokeriopą nelygybę, vartojimą bei sustabdyti klimato kaitos procesus. Šią akciją jau 23-ąjį kartą inicijuoja Šiaurės-Pietų centras prie Europos Tarybos. Šių metų šūkis buvo „Tai mūsų pasaulis, imkimės veiksmų kartu!“. Organizuotomis veiklomis buvo skatinama apmąstyti įpročius, ieškoti naujų edukacijos ir socializacijos būdų bei naudoti Globalųjį švietimą kaip įrankį permainoms įgyvendinti.
Radviliškio r. Grinkiškio Jono Poderio gimnazijos atstovai Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro kvietimu susitelkė ir tapo pasaulinių pokyčių dalimi. Tuo tikslu mūsų švietimo įstaigos klubo ,,EKO bitės“ iniciatyvios septintokės Lukrecija Černiauskaitė ir Austėja Kavaliauskaitė entuziastingai įsitraukė į kūrybinę veiklą ir savo darbais kvietė atkreipti dėmesį į atskirties mažinimą, jaunimo psichologinę sveikatą, sveikų ir naudingų įpročių formavimą. O kad geri darbai būtų matomi ir įkvėptų kitus, šios iniciatyvos metu dalinosi veiksmų savaitės akimirkomis ir atradimais: ,,Įamžink, kaip tu ir tavo šeima išpildei „Dieną SU...“ iššūkį. Dalinkis nuotraukomis savo socialiniuose tinkluose ir žymėk #DienaSU2021 #LMNSC #GlobalEducationWeek“.
Septintokių kartu su savo šeimų nariais kūrybiniai darbai buvo pateikti Facebook platformoje ir skatino globaliai darnų gyvenimo stilių priimant savaitės dienos iššūkį: Pirmadienis – Diena su komplimentu; Antradienis – Diena su šypsena; Trečiadienis – Diena su geru darbu; Ketvirtadienis – Diena su sveiku maistu; Penktadienis – Diena su gamta; Šeštadienis – Diena su beglobiu; Sekmadienis – Diena su šeima. Iššūkių savaitė buvo tarptautinės iniciatyvos „Globalaus švietimo savaitė 2021“ renginių ciklo dalis. Džiaugiamės ir dėkojame organizatoriams LMNŠC ir septintokėms Lukrecijai, Austėjai bei jų šeimų nariams už gerus darbus ir tikime, kad gėris įkvepia mus būti stilingais darna!
Silva Morkūnienė,
Grinkiškio gimnazijos Klubo ,,EKO bitės“ vadovė
Kas yra kristalai? Ir ar juos galima auginti? Lapkričio mėnesį Radviliškio r. Grinkiškio Jono Poderio gimnazijos septintos, aštuntos bei devintos klasių mokinai kartu su gamtos mokslų mokytojomis Erika Dzežulskiene ir Silva Morkūniene buvo nuvykę į Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos STEAM centrą ir ieškojo atsakymų atlikdami tiriamuosius darbus „Kristalų mikropasaulis“. STEAM santrumpa žymi gamtos mokslų (angl. Science), technologijų (angl. Technology), inžinerijos (angl. Engineering), meno / dizaino (angl. Art) ir matematikos (angl. Mathematics) sritis. Raidė A santrumpoje STEAM yra vartojama platesne nei menas / dizainas prasme: A – visos kitos disciplinos (angl. All other disciplines). STEAM tai atviros prieigos centras, kuriame siekiama ugdyti mokinių gamtos mokslų, matematinį, technologinį ir inžinerinį raštingumą bei formuoti šalies ateitį per praktinio mokymosi patirtį.
Dauguma buityje naudojamų medžiagų yra kristalinės, pavyzdžiui, valgomoji druska, cukrus, citrinų rūgštis, valgomoji soda ir t.t. Mokinai užsiėmimo metu po kruopelę įdėmiai apžiūrėję šias medžiagas, rado stebėtinai taisyklingos formos gabaliukų kurie ir yra vadinami kristalais. Tai taisyklingų geometrinių formų kietosios medžiagos, susidedančios iš taisyklingai išsidėsčiusių dalelių. Mokiniai dirbdami poromis ir naudodami mikroskopus, chemines stiklines, Pastero pipetes, valgomąją druską, vario sulfatą, svarstykles, elektrines kaitlentes, maišymo lazdeles, distiliuotą vandenį, laikmačius, milimetrinį popierių iš skirtingų cheminių medžiagų užaugino mikrokristalus bei juos apžiūrėjo mikroskopu. Vaikai taip pat stebėjo kristalų augimo greitį bei pasigamino akmens druskos NaCl heksaedro (kubo) formos popierinį lankstinį ir apskaičiavo, kiek natrio chlorido NaCl atomų sudaro vieną elementariąją gardelę. Mokiniai tyrinėjo ir dažniausiai augaluose aptinkamus kalcio oksalato kristalus bei sužinojo, kad jų forma priklauso nuo augalų rūšies, pavyzdžiui svogūno ląstelėse randamos drūzos – sferiški kristalų klasteriai.
Net po dviejų valandų trukmės edukacinės veikos užsiėmimo, mokiniai grįžo iš Šiaulių miesto į Grinkiškio miestelį. Jie džiaugėsi, pagilinę žinias apie kristalų mažiausią struktūrinį vienetą – elementariąją gardelę bei supratę, kaip apskaičiuoti elementariajai gardelei priklausančių atomų skaičių, gebėdami savarankiškai pasiruošti persotintus tirpalus kristalų auginimui.
Mokytis gamtos mokslų tyrinėjant yra labai įdomu, teigė išvykos dalyviai po STEAM užsiėmimo. Dėkojame entuziastingiems užsiėmimo organizatoriams bei mūsų mokyklos direktorei Sigitai Šegždienei už suteiktą galimybę tobulintis tyrinėjant ir tikime, kad dar ne kartą apsilankysime Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos STEAM centre!
Mokinių refleksija:
„Aš labai džiaugiuosi, kad važiavom į šią nuostabią pamoką. Buvo labai smagu susitikti su STEAM komanda. Jie labai nuoširdūs ir geri, norėčiau, kad tokių pamokų būtų kuo daugiau...“ (Karina);
„Man labai patiko auginti kristalus ir stebėti drūzas...“ (Arnas);
„Man labai patiko ši gamtos mokslų patirtis nes buvo smagu tyrinėti. Didelis ačiū STEAM vedėjoms...“ (Irminas);
„Tai buvo neužmirštama kelionė. Man labiausiai patiko žiūrėti pro mikroskopą kaip auga kristalai...“ (Karolis);
„Iš druskos auginti kristalus buvo labai įdomu. Mūsų poros augintas kristalas iš chlorido buvo tobuliausias. Buvo gera apsivilkti baltą chalatą ir jaustis protingai...“ (Miglė);
„Pamačiau be galo gražius kristalus ir buvo įdomu stebėti jų augimą...“ (Kamilė);
„Išvyka į Šiaulius buvo labai linksma ir įdomi. Visi vykusieji kartu buvo labai draugiški ir mandagus STEAM centre...“ (Kornelija);
„Man labai patiko STEAM centre. Sužinojau kokių formų būna kristalai...“ (Austėja);
„Mes buvome apsirengę kaip tikri mokslininkai iš filmų. Spalvinom ir klijavom tokį kubą...“ (Rugilė);
„Naudojome cheminius indus ir maišėme druską su vandeniu. Stebėjome, kaip pakito kristalas...“ (Rokas);
„Stebėjome kaip ir kokiu greičiu kristalai auga. Įdomu buvo tyrinėti augaluose randamus mineralus...“ (Brigita);
„STEAM centre buvo labai įdomu. Ačiū mokytojoms už rūpestį...“ (Evelina);
„Išmokau naujų dalykų apie kristalus. Verta būtų važiuoti dar kartą...“ (Gustė).
Silva Morkūnienė,
Grinkiškio gimnazijos biologijos mokytoja metodininkė
Dažnai ir netinkamai vartojami antibiotikai lemia didėjantį antimikrobinį atsparumą visame pasaulyje. Todėl labai svarbu atkreipti dėmesį į šią problemą ir kuo anksčiau formuoti atsakingą požiūrį į minėtų vaistų vartojimą.
Higienos institutas kartu su apskričių antimikrobinio atsparumo valdymo grupėmis suorganizavo moksleivių vaizdo klipų konkursą „Vartok antibiotikus atsakingai“, skirtą Pasaulio supratimo apie antimikrobinį atsparumą savaitei paminėti (lapkričio 18–24 d.). Vaizdo klipus vertino komisija, sudaryta iš antimikrobinio atsparumo valdymo grupių, Higienos instituto ir Pasaulio sveikatos organizacijos biuro Lietuvoje atstovų.
Šiame konkurse dalyvavo ir konkurso nugalėtojais tapo mūsų gimnazijos 8 klasės moksleiviai, sukūrę originaliausią ir geriausiai konkurso tematiką atitinkantį vaizdo klipą.
Visą informaciją ir vaizdo klipą galite pažiūrėti:
https://hi.lt/news/1843/1310/Paskelbtas-vaizdo-klipu-apie-atsakinga-antibiotiku-vartojima-konkurso-nugaletojas.html
Lapkričio 15 – 21 dienomis visos Šiaurės ir Baltijos regionų bibliotekos, institucijos aktyviai įsijungė į Šiaurės šalių literatūros savaitę. Ši savaitė – jau trečią dešimtmetį vykdomas kultūros projektas, kurio tikslas puoselėti garsinį skaitymą, populiarinti Šiaurės šalių literatūrą ir prisidėti prie skaitymo skatinimo.
Šiųmečių skaitymų tema – svajonės ir ilgesys. Projekto organizatoriai kviečia užsidegti žvakutes ir pasinerti į svajonių, ilgesio ir literatūros pasaulį.
Šiuose skaitymuose, jau daugiau nei dešimtmetį, dalyvauja ir Grinkiškio biblioteka kartu su Grinkiškio Jono Poderio gimnazijos pradinukais. Šiais metais, žvakių šviesoje, skaitėme Karin Erlandsson kūrinio „Perlų ieškotoja“ ištrauką. Susipažinome su šiaurės šalimis, rašytojais. Aptarėme svajonių ir ilgesio temas, perskaitytos ištraukos turinį. Ant sulankstytų lėktuvėlių užrašėme savo svajones ir paleidome su viltimi, kad jos išsipildys.
Bibliotekininkė Danutė Dauknienė
Lapkričio mėnesio trečioji savaitė Grinkiškio Jono Poderio gimnazijoje tradiciškai buvo skirta Tarptautinei Tolerancijos dienai paminėti. Šių metų Tolerancijos dienos simbolis – TOLERANCIJOS MIESTAS. Kaip nurodo Tolerancijos dienos minėjimo akcijas inicijuojanti Tarptautinė komisija nacių ir sovietinio okupacinių režimų nusikaltimams Lietuvoje įvertinti: „Tolerancijos miestas gali būti tas, kuriame gyvename, tačiau gali būti kuriamas miestas, apie kurį svajojame, kuriame norime gyventi“. Juk visuomenę sudaro skirtingi pagal amžių, lytį, socialinę padėtį, išsilavinimą, pažiūras, pomėgius, gyvenimo būdą žmonės ir nepaisant skirtumų, turime priimti vienas kitą ir būti tolerantiški. Džiaugiamės, kad prie Tolerancijos dienos minėjimo prisijungė visa gimnazijos bendruomenė.
Pašušvio ikimokyklinio ugdymo skyriaus „Bitučių“ grupė, gimnazijos priešmokyklinio ugdymo grupė, pradinių klasių mokiniai kartu su mokytojomis aptarė žodžio „tolerancija“ reikšmę, žiūrėjo edukacinius ir toleranciją skatinančius filmukus. Vaikai piešė, spalvino, klijavo ir kūrė Tolerancijos namus.
Visą savaitę 5 – 8 kl. I – IV g. klasių mokiniai įvairiose pamokose kartu su dėstančiais mokytojais, klasių vadovais aptarė žodžio „tolerancija“ prasmę ir reikšmę, analizavo tolerancijos ir netolerancijos pavyzdžius Lietuvos ir pasaulio istorijos, kasdienio gyvenimo, gimnazijos kontekste.
Dėkojame visiems, prisijungusiems prie Tolerancijos dienos minėjimo veiklų ir linkime būti tolerantiškais.
Socialinė pedagogė K. Našlėnienė